Wednesday, August 17, 2011

:: Transformasi Ramadan ::

Rasulullah saw bersabda, "Sesiapa membaca satu huruf dari Al-Quran, maka dia memperoleh satu kebaikan, dan satu kebaikan berlipat sepuluh kali. Aku tidak katakan alif lam mim itu satu huruf, akan tetapi alif satu huruf, lam satu huruf, dan mim satu huruf ." (Riwayat Turmizi)

Bukan sahaja begitu, malah lailatulqadar juga harus dilihat sebagai kemuncaknya.

"Lailatulqadar itu lebih baik dari seribu bulan." (Al-Qadr 97: 3)


Tiga puluh hari yang terlalu panjang itu mungkin berat untuk sebuah pencarian. Justeru, Islam memberitahu bahawa tingkatkan usaha mengejar lailatulqadar yang tidak pasti itu pada malam-malam 10 yang terakhir. Lantaran ia hadir pada malam-malam yang tidak ditentukan, manusia yang ada azam untuk berjaya akan melipatgandakan usaha untuk berhasil menemuinya. Malam lailatulqadar.

Kesungguhan itulah pelengkap proses TAKWA.

Kesungguhan yang diperlukan untuk sebuah kehidupan yang pasti ada jangka masa, tetapi persoalan bila itu dibiarkan sebagai sebuah ketidakpastian. Mati itu tentu, masanya tidak pasti. Antara ketentuan dan ketidakpastian ajal, seorang mukmin memajukan sebuah kehidupan.

Memikirkan peluang beramal berakhir pada jangka waktu yang tidak pasti, Nabi saw memberi ingatan kepada kita agar mengejarkan solat dengan " SOLAT PERPISAHAN". Bayangkan setiap solat yang didirikan sebagai solat terakhir kita, kerana mati itu tidak pasti. Kerana kita mati sentiasa di antara dua solat...

Ketidakpastian ynag mendesak kesungguhan dan juga perubahan.

Apabila manusia berdoa minta dipanjangkan umur, ada perbincangan di kalangan ulama tentang keharusan dan faedah berdoa sedemikian rupa. Kita sering menyangkan bahawa panjang umur itu ialah pada bertambahnya bilangan hari, bulan dan tahun. Tetapi di sisi Allah, cara DIA memanjangkan dan memendekkan umur kita jauh lebih baik unik dan tersirat.

Allah memanjangkan umur kita dengan meningkatkan kualiti hidup dan usia pada perkara yang bernilai lagi berfaedah. Umur manusia dipendekkanNya apabila manusia hidup tanpa makna, tanpa jasa, tanpa nama dan matinya terus dilupakan.

Umat akhir zaman diuji dengan perasaan bahawa 24 jan sehari yang Allah sediakan untuknya itu terlalu pantas berlalu. Sedangkan dia lupa bahawa jumlah yang sama telah Allah berikan kepada generasi Islam yang terdahulu seperti Imam Nawawi. Namun, kepantasan masa berlalu itu lebih berpunca daripada kita membanyakkan perkara yang tidak bernilai yang mengisi kehidupan kita, lantas kita gagal mengesan bekas dan kesan masa itu apabila menoleh kebelakang.

"Eh, lajunya masa berlalu," kata kita setibanya Ramadan.

Bukanlah masa itu yang pantas berlari, namun kita yang perlahan mengejar dan memanfaatkannya. Semoga Ramadan kita lebih bermakna daripada yang sebelumnya, kerana ia mungkin yang terakhir untuk kita. Amin.

Saya kongsikan mutiara-mutiara kata ini melalui buku yang hebat ini..



No comments: