Wednesday, February 4, 2009

:: Mengapa Yahudi Bijak? ::


Kiriman email dari seorang sahabat menarik minat ku untuk membaca isi email tersebut. Mungkin sudah ramai yang menerima dan membaca tentangnya.
"Mengapa Yahudi Bijak?"
Kajian yang dibuat oleh Dr. Stephen Carr Leon selama 8 tahun mengenai cara pemakanan dan kecerdikan orang-orang yahudi dalam pelbagai bidang berbanding orang Islam. Sebenarnya di dalam Al-Quran sendiri telah tertulis bahawa kejayaan orang-orang yahudi akan berlaku selama beratus tahun sebelum umat Islam bangkit semula menjadi umat yang hebat. Kejatuhan empayer Islam selepas empat khalifah (Saidina Abu Bakar, Saidina Omar, Saidina Uthman dan Saidina Ali) menjadikan umat Islam terus jatuh.

Kalau diperhalusi cara, corak didikan dan pembelajaran yang diterapkan serta pemakanan yang diamalkan, ianya sama seperti amalan yang dilakukan oleh Rasulullah saw. Mungkin kita sebagai umat Islam tidak pernah mengambil berat dan menerapkan amalan itu di dalam kehidupan seharian.


Antara isinya..

1 comment:

Anonymous said...

Agak menarik jugak..banyak mengenai rokok, tapi, mengapa ramai yg masih menghisap rokok walaupun tau ia membahayakan kesihatan...lgpon, bukan ke rokok tu sepatutnye haram sebab Allah swt melarang hambaNya merosakkan dirinya sendiri...hmm, fikir2kan...