Sunday, October 3, 2010

:: Langit tidak selalu cerah sahabat.. ::

Seorang teman ingin berkongsi sedikit kisah keluarga dan kehidupannya. Saat berkongsi cerita..


"Kenapa awak tidak menulis lagi?"


"Saya kecewa dengan hidup saya, lalu saya berhenti menulis. Di akhir penulisan saya, semuanya adalah kesedihan."



Ternyata dia kecewa dengan perjalanan kehidupannya. Apa yang membuatkan dia kecewa masih tidak jelas bagi saya. Tetapi ada kata-kata yang ingin saya kongsikan.


"Ketika berlaku kejadian yang kita rasakan begitu menekan dan membuatkan kita putus asa, percayalah kejadian itu tidak lebih dari kekuatan yang ada pada kita sebagai manusia. Yang nyata, manusia adalah ciptaan paling sempurna di antara seluruh ciptaannya. Apa yang perlu kita lakukan adalah dengan mengamati peristiwa itu dengan teliti, kerana apa yang berlaku mungkin disebabkan tindak tanduk kita sebelum ini. Maka gunakanlah mata hati untuk melihat. Bukankah Tuhan yang kita percayai adalah Tuhan langit dan bumi sebagai pencipta peristiwa alam yang dahsyat itu?


Tidak ada masalah yang terlalu besar untuk diatasi, tidak ada langkah yang terlalu panjang untuk dijalani, dan tidak ada orang yang terlalu sukar untuk dihadapi, sekiranya kita menghadapi dan menangani setiap peristiwa yang terjadi itu dengan hati yang bersih dan fikiran yang tenang."


No comments: