Wednesday, September 7, 2011

:: Ketika Cinta Bertasbih ::

Sebenarnya aku tidak yakin akan adanya cerita yang dapat dilahirkan berteraskan Islam. Menjaga etika dan adab sebagai seorang muslim. Menjaga batas-batas sesama Islam walaupun mungkin kehendak cerita menuntut sebaliknya. Kelahiran cerita yang berbentuk keislaman begitu banyak seiring kemajuan pesat kemodenan hidup manusia.

Aku seorang penonton yang gemar menonton cerita yang bercorak keislaman. Bukan hanya filem atau drama, malah aku lebih berminat untuk membaca buku-buku yang banyak mendidk jiwa menjadi yang lebih baik. Bukan hanya berteraskan cinta. Walaupun kebanyakkan penulis novel-novel lebih menitikberatkan CINTA berbanding yang lain. Mungkin bagi mereka cinta itu tidak dapat dipisahkan dari kehidupan manusia.

Bagi mereka yang merasa kenikmatan, cinta yang sebenar itu bukan datangnya sesama manusia semata. Ada cinta yang lebih indah dan lebih berharga.

Cinta pada dakwah.

Bagaimanakah cinta itu begitu kuat melebihi segalanya? Bagaimanakah cinta yang berteraskan takwa dan dakwah boleh begitu kukuh dan tertanam dalam hati insan yang benar-benar hebat?

Aku sering bertanya pada diriku sendiri. Bersedia dan mampukah aku menjadi seperti mereka yang cintakan dakwah. Cintakan agama!

Aku gembira bila keyakinan tentang cerita yang berteraskan Islam itu sudah aku ketemukan. Aku benar-benar teruja meniti setiap jalan ceritanya. Al-Quran dan Sunnah Nabi dijadikan asas. Memupuk dan mendidik insan melihat setiap yang direncanakan Allah itu adalah yang terbaik. Walaupun perjalanan kehidupan itu tidak semua indah dan baik, namun melihat sesuatu itu dari sudut yang positif dapat melahirkan kesudahan atas rasa redha. Kesungguhan dan kesabaran dalam mengingatikan tugas sebagai khalifah Allah yang tidak pernah terlepas dari dugaan mahupun cubaan. Pencarian jodoh dan penerimaan tentang jodoh yang dipaparkan hanya berpandukan Islam. Semuanya menuntut usaha dan kesabaran yang tinggi.

Doa adalah sumber kekuatan yang abadi.

Menampilkan pelakon-pelakon hebat berperanan sebagai penggerak utama cerita ini. Ustaz Abdullah Khairul Azzam dan Ustazah Ana Altaufunnisa. Aku bangga masih ada lagi pelakon-pelakon yang menjaga maruah dan keperibadian sebagai seorang Islam. Pastinya disebalik kelahiran cerita yang berkualiti ini ada pendokong yang hebat. Beliau adalah sustradara Chaerul Umam dan juga merupakan karangan penulis terhebat indonesia Habiburrahman El Shirazy.

No comments: